Vanliga frågor

På dessa sidor får du svar på frågor som kan uppkomma vid navigering på sidan. Det kan handla om uppladdning av ljudfiler, våra olika tjänster etc. Lathundar för hur man laddar upp samtal på hemsidan hittar du i rutan till höger på sidan. 

Vad ska jag ange när jag skapar mitt konto?

För att vi ska kunna ta emot och hantera din beställning behöver du ange en fullständig fakturaadress när du skapar ditt konto. Alternativt om du går en kurs och har fått en boknings-referens av din handledare kan du ange denna under fakturaadress.(bokningsreferenserna börjar med H och föjs av ett antal siffror, t.ex. H123). Utan detta kan vi inte koda ditt samtal.

Under Fakturaadress behöver du även ange en Referensperson, dvs den person som tar emot och betalar fakturan.

Under Organisationsnummer anger du organisationsnumret för den organisation eller det företag som betalar för kodningarna. Är du en privatperson kan du ange ditt personnummer.

Om du beställer flera kodningar från ditt konto som olika personer eller organisationer ska betala går det bra att ändra de uppgifter du angav när du skapade kontot då du beställer kodning av ett enstaka samtal.

Jag får inget lösenord skickat till mig när jag beställer nytt lösenord

Ibland kan mailet med ditt lösenord hamna i din mails spambox. Titta där, kontakta oss om du inte hittar det.

Jag har skickat in samtal för kodning men har inte fått någon återkoppling

Har du gjort en bokning? Om du vill ha ett eller flera samtal kodade till ett visst datum måste dessa kodningar bokas i förskott via telefon eller mail (se MIC Lab:s telefontider under Kontakt). Obokade samtal kodas i mån av tid. 

Har du angett din bokningsreferens vid beställningen av kodning på hemsidan? Vid beställning av din kodning via hemsidan behöver du ange din bokningsreferens alternativt en fullständig fakturaadress för obokade samtal. Utan detta kan vi tyvärr inte koda ditt samtal.

Vad är ett målbeteende?

Ett målbeteende är det beteende hos klienten som du som behandlare försöker påverka i en viss riktning, t ex ”Sluta röka”.

Var hittar jag mitt kodningsprotokoll på hemsidan?

När du är inloggad på MIC Lab:s hemsida hittar du ditt protokoll under ”Mina Kodningar”. Där kan du generera protokollet till ett PDF-dokument och sedan skriva ut protokollet.

Jag kan inte ladda upp min ljudfil

Har du kollat att din ljudfil är av mp3, wav, ogg, wma, 3gp, m4a, mp4 eller amr format? Om ja, har du kollat att din ljudfil är max 300 MEG?

Fungerar det ändå inte kan det bero på att din internetuppkoppling är långsam. Försök igen, men var beredd på att det kan ta lite tid om din ljudfil är stor och/eller din internetuppkoppling är långsam.

Jag kan inte lyssna på ljudfilen på min dator
Har du laddat ner Adobe Flash Player till din dator? Det behövs för att kunna lyssna på filerna. Du hämtar Flash här.

Vad händer med min ljudfil efter kodningen?

Ljudfilen finns tillgänglig under 60 dagar, varefter filen automatiskt raderas från MIC Labs webbserver. Forskningssamtal undantas från radering. Har man accepterat deltagande i en studie så faller de data som produceras under andra regler.

Om du vill din ljudfil ska vara tillgänglig längre än 60 dagar kan du justera detta under ”Mina ljudfiler”.