Kodning

BOKNING

Bokning av samtal som ska kodas av MIC Lab görs via telefon eller e-post. Se kontaktuppgifter under fliken Kontakt. 

När samtal har bokats får du en bekräftelse till dig via epost. Bekräftelsen innehåller en bokningsreferens (t.ex H456). När du har bekräftat bokningen genom att returnera den per epost är bokningen klar.

Avbokning av delar eller hela beställningen görs senast en månad före avtalat startdatum för kodning. Ej avbokad kodning debiteras fullt pris.

Fakturering: Totalsumman faktureras efter att kodningen har utförts.

 

PRISLISTA

(Alla priser exkl. moms, Gäller för år  2017)

Kodning av rådgivarens yttranden

Kodning enligt MITI 4.2.1 utan kodarkommentarer (till MI-tränare/handledare).
Pris: 550 kr.

Kodning enligt MITI 4.2.1 med skriftlig återkoppling.
Pris: 850 kr

Kodning enligt MITI 4.2.1 med muntlig återkoppling.
Pris: 1650 kr.  

Skådespelarklient för simulerade samtal. 
Pris: 750 kr.   

Skådespelarklient + kodning utan skriftliga kommentar. 
Pris: 1300 kr.

Skådespelarklient + kodning + skriftlig kommentar. 
Pris: 1600 kr.

Chattkodning.
Pris: 800 kr, exkl. moms. 

 

Kodning av klientens yttranden

Kodning enligt CLEAR med skriftlig återkoppling, 20 minuter.
Pris: 850 kr.

Kodning enligt CLEAR med muntlig återkoppling, 20 minuter.
Pris: 1650 kr.

Kodning enligt CLAMI, med egen utskrift, 20 minuter.
Pris: 1600 kr.

Kodning enligt CLAMI och muntlig återkoppling, 20 minuter.
Pris: 2500 kr.

 

Hur långt samtal kodas?

Ett avsnitt på 20 minuterna av såväl motiverande samtalet som klientcentrerade samtal kodas. Dock, kan samtal ner till 10 minuter kodas med bibehållen tillförlitlighet i kodningen. Den som laddar upp samtalet kan ange vilket avsnitt av samtalet som ska kodas. Om inget avsnitt angivits kodas de första 20 minuterna av samtalet. 

Kodning enligt MITI 4.2.1 (MITI 3.1)

Kodningen görs enligt den till svenska översatta manualen Motivational Interviewing Treatment Integrity Code 4.2.1 (MITI 4.2.1) och presenteras i ett protokoll där ditt samtal skattats i MITI 4.2.1-variablerna. I protokollet sammanfattas MITI 4.2.1-variablerna i sex mått på hur väl samtalet överensstämmer med MI. Fyra av de sex måtten (MITI 3.1-variablerna i sex mått) kan relateras till referensvärden för baskompetens respektive skicklighet i MI. Referensvärdena anges inom parantes. Klicka här för att se ett exempel på protokoll. 

Kodning av klientcentrerat samtal

I en del situationer och med vissa klienter så har rådgivaren inget bestämt förändringsmål (målbeteende). Utan förändringsmål i samtalet används endast de delar av MITI som är generella samtalsfärdigheter och som har samband med klienters prognos. Kodning av klientcentrerat samtal presenteras i protokoll med referensvärden.

Kvalitetssäkring av verksamhet

MIC Lab erbjuder tjänsten ”Kvalitetssäkring av verksamhet”. Verksamheter (t.ex. institutioner, behandlingshem, vårdcentraler) kan få medarbetarnas MI-utövande kvalitetssäkrat under ett eller flera år. Vid kvalitetssäkring får verksamheten ett intyg, där MI-utövandet på gruppnivå beskrivs i måtten på MI-kompetens.

Kvalitetssäkring möjliggör att medarbetarna ges handledning baserad på samtal som kodas.

MIC Lab erbjuder två olika typer av kvalitetsintyg: ”Vetenskaplig bedömning av MI- kompetens” och ”Monitorering av MI- kompetens”.  För mer information om de olika typerna av kvalitetssäkring se här.

Kodning av klientyttranden enligt CLEAR

Klientens tal under ett samtal om att förändra sig respektive att inte förändra sig kan kodas. Alla typer av samtal (inte bara MI) kan kodas. Kodningen fokuserar på det klienttal i en session som har visat sig predicera förändring (eller icke förändring).

Ljudinspelningen utan utskrift av samtalet kodas enligt den svenska översättningen av manualen Client Language EAsy Rating (CLEAR) Coding System. Syftet med CLEAR är att kategorisera och kvantifiera klienttal som antingen är förändringstal (FT) eller motsatsen, bibehållandetal (BT).

Kodning av klientyttranden enligt CLAMI

E.1 Om ljudinspelningen kompletteras med en utskrift av samtalet kodas enligt den svenska översättningen av manualen Client Language Assesment in Motivational Interviewing (CLAMI). Av samtalet skrivs 10 eller 20 minuter ut och kodas klientens yttranden detaljerat i utskriften. Utskriften gör du själv och laddar upp på hemsidan i anslutning till att du gör din kodningsbeställning.

Kodning utan kodarkommentarer (MITI 4.2.1, MITI 3.1, klientcentrerat samtal, CLEAR)

Skattningarna presenteras i ett protokoll med enbart siffervärden för olika variabler. Denna tjänst vänder sig till MI-handledare som arbetar med kodningsbaserad handledning och är förtrogna med protokollen.

Kodning med skriftlig återkoppling (MITI 4.2.1, MITI 3.1, klientcentrerat samtal, CLEAR)

Skattningarna i protokollet kompletteras med skriftliga exempel på yttranden i samtalet som skattningarna grundas på.

Kodning med muntlig återkoppling (MITI 4.2.1, MITI 3.1, klientcentrerat samtal, CLEAR).

Skattningarna i protokollet kompletteras med att den som kodat samtalet telefonhandleder på kodningen under 30 minuter. När MIC Lab har tagit emot samtalet kontaktar en kodare dig och bokar tid för telefonåterkoppling. Kodningsprotokollet skickas som förberedelse innan samtalet.

Muntlig återkoppling via telefon utförs endast under den tidsperiod som finns reserverad i bokningen. Om den muntliga återkopplingen ej utnyttjas erhålls istället en skriftlig återkoppling med kodarens kommentarer. Inbokat datum för återkoppling kan ombokas en gång inom tidsramen för bokningen och senast 24 timmar innan inbokad tid.

Kodning med utskrift

Kodning av ett samtal enligt MITI 4.2.1 där kodningen görs både genom att lyssna på samtalet och med en utskrift av samtalet ger den mest specifika återkopplingen. Utskrifter kan göras av MIC Lab, som specialbeställning.